• 60_god_PU_sajt.png
  • 8nd.jpg
  • moto_dn_2020.jpg
  • uskoro_evrtic.png
  • sport_dan.jpg
  • decja_nedelja_likovno.jpg

КОНКУРСИ

         

АРТИКУЛАЦИЈА И КОРЕКЦИЈА ГЛАСОВА

 

     Вежбајте гласове у овим посебним околностима код куће са својим укућанима  и искористите квалитетно слободно време.

     Родитељи највише пажње посвећују развоју артикулације код деце па је јако битно да знају које гласове дете треба правилно да изговара у ком узрасту.

  • У трећој години дете треба правилно да изговара већину гласова нашег језика, толеришу се одступања у изговору гласова Ч, Ш, Ж, Џ, Л, Р,Љ. 

          То значи да су поменути гласови још увек у фази сазревања.

  • У четвртој години код детета се још увек толеришу одступања у изговору гласова  Р , Л и Љ.
  • Сматра се да дете са 5,5 година треба правилно да изговара све гласове матерњег језика.

     Логопедске вежбе помажу деци да поставе говорне органе у исправан положај како би правилно изговорили одређени глас. Када родитељи и деца добију прецизне инструкције на који начин да вежбају буде им много лакше.

     Такође је важно да се почетак вежбања не одлаже јер што је лоша говорна навика дуже присутна то се касније теже исправља.

     Вежбе које претходе корекцији одређеног гласа су вежбе припреме моторике говорних органа које су већ описане, а неопходне су за правилан изговор гласова.

     Вежбе је потребно уклопити у организовану игру, како би их дете што боље прихватило и редовно,  свакодневно радило.

      Неке од вежби за корекцију изговора по групама гласова :

 

  • вежбе које захтевају покретање и истезање језика за изговор гласа Л, Р и Љ – прављење бомбонице врхом језика на унутрашњој страни образа, цоктање језиком о непце, коњић иде брзо-полако, облизивање као маца,лизање лизалица и сладоледа...
  • вежбе снаге језика и његово подизање за изговор гласова Ч, Ж , Ш – могу бити игрице такмичарског типа: ко ће дуже држати подигнут језик на тврдо непце, можете да бројите и да се дете сваки дан труди да дуже издржи. Или да на исплаженом језику држи бомбону,ко може дуже да издржи,меримо време
  • вежбе дувања и усмеравања ваздушне струје која нам је неопходна за изговор гласова С, З, Ц, Ф, Ш, Ж – дување балона од сапунице,папирића,комадића вате,лоптица,дување кроз сламчицу 

     Корекција одређеног гласа и начин усвајања подразумевају следеће кораке :

  1. Постављање говорних органа у одговарајући положај за глас –  за сваки глас има одређени положај
  2. Правилно усмеравање ваздушне струје
  3. Изазивање и усвајање изолованог гласа - вежбе се раде испред огледала 
  4. Усвајање гласа са вокалима
  5. Вежбање речи где је глас на почетку речи
  6. Вежбање речи где је глас у средини речи
  7. Вежбање речи где је глас на крају речи
  8. Глас се затим увежбава кроз реченице у којима је више речи са одређеним гласом
  9. Учење песмица у којима је заступљен глас,затим брзалице
  10. Аутоматизација гласа у спонтаном говору, у разговору са вршњацима и укућанима

    Вежбе је потребно радити свакодневно, поступно и доследно.

 Некада дете брзо усвоји поједини глас па се увежбавање гласа може убрзати и радити истовремено на почетку, у средини и на крају речи.

 Међутим, за корекцију изговора потребно је довољно времена посветити увежбавању гласа, како би се он аутоматизовао.

 

 

                                                                                Стручни сарадник - логопед

                                                                                  Оливера Цветковић